Gratis T: 00800 90 80 70 00

 
Print
Home > BLOG > MB Zen

Een natuurlijke en gezonde nachtrust (22-10-2014)

Slaapproblemen komen steeds vaker voor. Toenemende stress, "informatie-overload", onevenwichtige voeding, een tekort aan beweging, ... zorgen ervoor dat maar liefst 1 op 3 te kampen heeft met een verstoorde nachtrust.

MB Zen - Voor een optimale nachtrust

In samenwerking met artsen en specialisten in de natuurlijke gezondheidszorg heeft Decola een unieke formule ontwikkeld om de kwaliteit van de slaap te ondersteunen.

Neurotransmitters beïnvloeden ons emotioneel evenwicht

Neurotransmitters zijn signaalstoffen die informatie (zenuwimpulsen) doorheen het zenuwstelsel transporteren.

Ons emotioneel evenwicht wordt gestuurd door 4 verschillende neurotransmitters die elk een specifieke functie hebben.

  • Dopamine heeft een tonifiërende werking en ondersteunt de motivatie en het vermogen om actie te ondernemen (MB Tonic)
  • Serotonine heeft een rustgevende werking en ondersteunt de nachtrust (MB Zen)
  • GABA heeft een harmoniserende werking en ondersteunt het lichaam om beter om te gaan met stress en angst (MB Adapt)
  • Acethylcholine heeft een stimulerende werking en bevordert de concentratie en het geheugen (MB Memo)

Een optimaal emotioneel evenwicht wordt grotendeels bepaald door de (samen)werking van deze 4 neurotransmitters. Factoren zoals stress, angst, onaangepaste voeding, slaaptekort,... kunnen de werking van deze neurotransmitters negatief beïnvloeden en zo het emotionele evenwicht verstoren.

Serotonine is de voorloper van melatonine en is aangewezen om de nachtrust op een natuurlijke manier te bevorderen.

MB Zen bevat L-tryptofaan en ondersteunt de werking van serotonine.

Adaptogenen ondersteunen het lichaam tijdens stress-perioden

Adaptogenen zijn specifieke planten die het aanpassingsvermogen van ons lichaam tijdens stress-situaties ondersteunen.

MB Zen bevat een optimale concentratie aan Ashwaganda (Indische ginseng) als adaptogeen die de slaapkwaliteit bevordert.

Fyto-nutriënten ter ondersteuning van de nachtrust

Bepaalde fyto-nutriënten (afkomstig van planten) kunnen het inslapen en doorslapen bevorderen. MB Zen bevat specifieke fyto-nutriënten van hoge kwaliteit om de nachtrust te bevorderen.

  • Saffraan heeft een positieve werking op de gemoedsrust
  • Passiebloem (Passiflora incarnata) helpt om tot rust te komen en de slaap te vatten
  • Meidoorn (Crataegus oxyacantha) heeft een kalmerende werking tijdens perioden van stress en angst

Slaaptips

Voeding

Om de nachtrust te optimaliseren is het vaak aanbevolen enkele voedingsstoffen en -gewoonten te vermijden zoals:

  • Koffie (cafeïne) en alcohol na 17 uur
  • Uitgebreid avondmaal
  • Snelle suikers (snoep, frisdrank, ...) 's avonds
  • Eten kort voor het slapengaan

Beweging

Naast voeding is een gebrek aan beweging een belangrijke oorzaak van slaapproblemen. Dagelijks 20 minuten bewegen (joggen, yoga, wandelen,...) helpt het lichaam gezond te blijven en verbetert de slaapkwaliteit. Sporten doet men het best niet meteen voor het slapengaan maar een paar uur ervoor.

Ontspanning

Tot rust komen na een werkdag is vaak een grote uitdaging. 's Avonds is het belangrijk lichaam en geest tot rust te brengen. Meditatie, ontspanningsoefeningen of andere rustgevende activiteiten (zoals lezen, muziek luisteren, ...) helpen het lichaam om tot rust te komen.

Studies hebben uitgewezen dat voornamelijk blauw licht (digitale schermen: tv, computer, smartphone) het metabolisme van serotonine en melatonine verstoort waardoor de slaapkwaliteit vermindert. Daarom is het belangrijk om tv-kijken of het gebruik van een smartphone voor het slapen gaan te vermijden.

Structuur

Het menselijk lichaam wordt gestuurd volgens een bepaalde chronologie (Biochronologie). Deze chronologie kan men optimaliseren door een structuur in de dag te brengen. Zo kan het lichaam zich bijvoorbeeld "herprogrammeren" om op een bepaald tijdstip in te slapen. Door 's avonds steeds op hetzelfde ogenblik in bed te kruipen en 's morgens op hetzelfde uur op te staan zal het lichaam deze informatie memoriseren waardoor het in slaap vallen en het ontwaken geoptimaliseerd worden.